פודקאסט עושים תנ"ך

[עושים תנ"ך] "בארץ ישראל קם העם היהודי" – האמנם? פרופ' ישראל פינקלשטיין על ראשית ישראל (חלק 3)

הורדת הפרק (mp3)

בארץ ישראל קם העם היהודי, העם היהודאי, העם הישראלי, העם ה….?

לאחר שדנו בישראל הקדום הארכיאולוגי ובממלכת ישראל נשוחח בפרק זה אודות "ישראל המקראי" כפי שמשתקף בתנ"ך וננסה לבחון היכן ומתי התגבשה התפיסה אודות "עם ישראל" כפי שאנו מכירים אותו כיום.

בתכנית, ד"ר בעז סתוי ואנוכי מארחים פרופ' ישראל פינקלשטיין, חוקר מוביל בתום הארכיאולוגיה של הלבנט, ראש הקתדרה לארכיאולוגיה של ארץ ישראל בתקופות הברונזה והברזל באוניברסיטת ת"א, בין פרסומיו הרבים של פרופסור פינקלשטיין הספרים: "ראשית ישראל ארכיאולוגיה מקרא וזיכרון היסטורי" ו- "דוד ושלמה בין מציאות היסטורית למיתוס" אשר עוררו הדים רבים בעולם המחקר וכן בציבור הכללי.

האזנה נעימה,
יותם.


רשימת הפרקים המלאה
הרשמה לפודקאסט:
רשימת התפוצה בדוא"ל | iTunes | אפליקצייה לאנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר

 

2 מחשבות על “[עושים תנ"ך] "בארץ ישראל קם העם היהודי" – האמנם? פרופ' ישראל פינקלשטיין על ראשית ישראל (חלק 3)”

  1. שלום עוזי
    בשתי השאלות שלך אתה מניח הנחות שלא ניתן לבסס אותן לגבי התקופות הנידונות בפרקים של פינקלשטיין. בתקופות הקדומות הללו אנחנו בכלל לא בטוחים שהיה עם ישראל, שהרי כדי שיהיה עם ישראל צריך שיהיו 12 שבטים שמרגישים זיקה זה לזה. פינקלשטיין ניסה להראות (וגם אני בפרק הבא, זה שעוסק בשירת דבורה), שיכול להיות שזו תפיסה מאוד מאוחרת, שמתחילה אולי כאשר 12 השבטים (אם אי פעם היו כאלה) כבר אינם נוכחים בארץ. בקיצור, המונח 'עם ישראל', הוא מונח שמשמעותו משתנה עם השנים.

    לגבי הערתך השניה. המינוח 'יהודי' מתחיל רק בימי בית שני. סביר להניח שבימי בית ראשון אנשי שבט יהודה כינו עצמם יהודאים. בניגוד לכך, הכינוי 'יהודי' מתייחס לצאצאי כל השבטים (יהודה, בנימין, לוי, שאריות כאלה ואחרות משבטים אחרים) ששבו מגלות בבל (האנשים שנותרו בארץ לא הוכרו על ידם כיהודים).

    הגב
  2. קודם כל, סדרה אדירה. שנית שלושת הפודקאסטים על העם היהודי הם מיוחדים. אך יש לי שתי הערות:
    1) הייתי מבהיר אבל ש מדינת ישראל אינה מדינת הישראלים אלא מדינת עם ישראל/העם יהודי. לכן הרצל קרה למדינה שחזה מדינת היהודים.
    2) שנית אני מבין למה חוקרים מבחינים בין יהודים לבין יהודאים. אבל היהודאים קראו לעצמם יהודים. חוקרי יוון קוראים ליוונים קדומים יוונים. סינים קדומים נקראים סינים. אז אולי במקום יהודאים, יותר מדויק לקרוא להם ׳יהודים קדומים׳

    הגב

כתוב/כתבי תגובה